Tänk fem färger på tallriken!

Ät mer grönt för hälsan
Grönsaker, frukt och bär innehåller mycket vitaminer, mineraler och andra nyttigheter. De olika färgerna kommer från skyddande ämnen. Därför är det inte bara vackert utan också bra för hälsan att äta färgglatt. Många grönsaker och frukter är rika på fibrer, som har olika positiva effekter i kroppen. Fibrer mättar bra och håller magen igång.
Äter man mycket grönsaker och frukt minskar risken för bland annat fetma, hjärt- och kärlsjukdom och vissa typer av cancer. Det är bra att äta minst 500 gram om dagen. Det motsvarar till exempel två generösa nävar grönsaker, rotfrukter och baljväxter och två frukter

Gronskaker

Tänk fem färger på tallriken
Jag brukar försöka tänka ”fem färger” på tallriken varje gång jag äter, då blir det lätt att bara lägga till grönsaker på den mat du redan har lagat. Det är ett bra sätt att ”komma ihåg” det nyttiga.

Variera
Koka, syra, woka, råriv, ugnsrosta, grilla, panera och puréa. Det finns mängder med tillagningssätt och möjligheter!

Maxat mixat
Smoothies av grönsaker, frukt eller bär är ett sätt att äta eller dricka nyttigheterna utan att gå miste om fibrerna.

Upptäck baljväxter
Gör hummus, falafel, bönburgare, chili con carne, soppor eller grytor av bönor, kikärter eller linser. Du smaksätter enkelt med vitlök, lime, chili, curry eller örtkryddor.

Njut i säsong
Vissa grönsaker, frukter och bär tål inte att lagras så länge. Passa på att äta dem när det är säsong. Då är de godast, billigast och miljösmartast.

Vegetarisk måndag
Varför inte köra en helt vegetarisk dag varje vecka. Just nu står zucchiniplättar med fetaost och dill högt i kurs hos oss Recept här

Lycka till med det gröna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *